Pracujemy głównie w oparciu o międzynarodowy program IPC pozwalający na zorganizowanie nauki w taki sposób, aby wszystkie treści były ze sobą powiązane. Dzięki temu uczniowie rozumieją w jaki sposób wiedza z różnych obszarów łączy się ze sobą i jak można wykorzystać ją w praktyce. Takie podejście sprawia, że dzieci widzą sens tego, czego się uczą. Zadania i ćwiczenia w IPC oparte są o najnowsze badania dotyczące funkcjonowania mózgu dziecka i różnych obszarów jego inteligencji. Program IPC obejmuje przedmioty ścisłe, a także historię, geografię, sztukę, informatykę, wychowanie fizyczne, muzykę i rozwijanie świadomości dziecka jako członka społeczności międzynarodowej. Matematyka, podobnie jak język angielski i język polski są częściowo włączone w program IPC i ich nauczanie odbywa się także podczas odrębnych zajęć, co zaspokaja wymogi polskiej podstawy programowej.
Dzieci współpracują w grupach mieszanych wiekowo. Dzięki temu rywalizację zastępuje współpraca, a dzieci wiele uczą się od siebie nawzajem i to zarówno młodsze od starszych, jak i starsze od młodszych. Dzieje się tak, ponieważ gotowość dzieci do rozwinięcia określonych kompetencji ma bardzo indywidualny charakter i nie zawsze jest wprost zależna od wieku. Współpraca dzieci w grupach mieszanych wiekowo pozwala wyeliminować zachowania rywalizacyjne, wzmacnia poczucie bezpieczeństwa i sprzyja rozwojowi kultury wzajemnej życzliwości. W środowisku Sparka dzieci nabierają akceptacji siebie takich jakie są. Nabierają przekonania, że są godne szacunku i są że wartościowymi ludźmi.
Dzieci w Sparku mogą korzystać z przestronnych, przyjaźnie urządzonych przestrzeni, które odbiegają od tradycyjnej konwencji szkolnej klasy, w której uczniowie przypisani są do ławek ustawionych w rzędach. W Sparku dzieci same wybierają sobie najdogodniejsze miejsce pracy. Mogą przemieszczać się niezależnie czy pracują w grupie czy skupiają się na indywidualnych zadaniach. Taka otwarta przestrzeń klasy zachęca do współpracy i dzielenia się wiedzą. Możliwość swobodnego korzystania ze zróżnicowanej przestrzeni inspiruje dzieci do rozwijania samodzielności w organizowaniu własnej pracy.
Wszystkie dzieci na każdym etapie edukacji w Spark Academy objęte są programem rozwoju społeczno-emocjonalnego. Jednym z elementów programu jest uczestnictwo wszystkich dzieci w porannych kręgach, podczas których mogą ćwiczyć umiejętności społeczne. Poprzez codzienną praktykę dzieci uczą się jak efektywnie komunikować się z innymi, jak konstruktywnie rozwiązywać konflikty, jak otwarcie wyrażać swoje potrzeby i intencje, jak poznawać i rozumieć perspektywę drugiej strony i jak wspólnie wypracowywać rozwiązania. W przypadku powstania sporów sporów i konfliktów do ich rozwiązywania stosujemy mediacje, gdzie rolą wspierającego dorosłego jest bycie mediatorem, a nie sędzią. Najważniejszym darem, jaki możemy dać naszym uczniom jest autentyczna sympatia i szacunek. Poczucie, że jesteśmy z nimi. Po ich stronie. W ten sposób udzielamy młodym ludziom wsparcia w budowaniu poczucia ich własnej wartości oraz kształtowania szacunku do siebie i innych.
Istotną częścią edukacji Sparka są indywidualne i zespołowe projekty mające przynieść realny efekt. Ideą tych przedsięwzięć jest, obok budowania u młodych ludzi pewności siebie i otwartości na nowe wyzwania, także wykształcenie kompetencji organizacyjnych i społecznych oraz rozwój własnych pasji. Każdy uczeń może w szkole zrealizować zaproponowane przez siebie przedsięwzięcie. Mogą to być projekty artystyczne, naukowe, techniczne lub społeczne.
Zapewniamy uczniom pomoc organizacyjną i techniczną przy realizacji tych projektów, począwszy od planowania przedsięwzięcia, aż po wyciągnięcie wniosków z uzyskanych rezultatów. Zachęcamy naszych podopiecznych, aby wsłuchiwali się we własny, wewnętrzny głos i według niego działali. Umożliwiamy im przejmowanie inicjatywy, aby zyskiwali przekonanie o swojej sile sprawczej i samodzielności.
W klasach 1-3 nie stawiamy stopni, ani ich substytutów w postaci słoneczek i chmurek. Stosujemy bieżące ocenianie kształtujące oraz semestralną i końcową ocenę opisową.
Dzieci kończące rok szkolny otrzymują świadectwo Spark Academy, którego częścią jest państwowe świadectwo zgodnie z wymogami MEN.