Rok szkolny to czas wzmożonej pracy nauczycieli, uczniów oraz rodziców, którzy pragną wspierać swoje dzieci podczas edukacyjnej przygody. Jak robić to mądrze?
Rozpoczęcie roku szkolnego dla wielu dorosłych to wspomnienie długiej akademii, białej bluzki, granatowej spódniczki bądź spodni, przepełnionych korytarzy i myśli w głowie “czy możemy iść już do do domu?”, “znowu 10 miesięcy harówki”
W zależności od tego w jakiej klasie rozpoczynaliśmy naukę towarzyszyły nam różne emocje, od stresu i lęku przed nieznanym (to w sytuacji zmiany szkoły, nowego etapu edukacyjnego) do radości ze spotkania się ze starą gwardią znajomych.
Jedno jest pewne. Przeżycie pierwszego dnia w nowej klasie chyba dla nikogo nie było przysłowiową “bułką z masłem”. A jakie uczucia towarzyszą nam gdy prowadzimy swoje dziecko po raz pierwszy na rozpoczęcie roku szkolnego? Czy pomimo zmiany perspektywy, poziom stresu maleje? Na to pytanie Drodzy Rodzice możecie odpowiedzieć sobie sami.
My wiemy jedno, jako dorośli możecie pomóc swoim dzieciom, aby ich pierwsze rozpoczęcie roku szkolnego było miłym wspomnieniem, przez które przejdziecie razem. Bo co tu kryć… Wy też wchodzicie w nową rolę rodzica dziecka chodzącego do szkoły 😉
Poniżej przedstawiamy Wam narzędzie przygotowane przez nasze szkolne OlePsychole, dla których ważne jest aby zarówno dzieci jak i rodzice czuli się na rozpoczęciu roku szkolnego nieco swobodniej 😉
Miłej lektury.
Drogi Rodzicu,
rozpoczęcie szkoły jest jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu Twojego dziecka. Wiele dzieci boi się nowej przestrzeni, zastanawia się czy nawiąże nowe przyjaźnie i czy poradzi sobie z zadaniami “szkolnymi”. Strach i obawy związane z rozpoczęciem nauki w szkole są naturalne. Jako rodzic możesz pomóc mu przygotować się i oswoić z nową rolą.
Poniżej znajdziesz bajkę, która opowiada o dziewczynce doświadczającej strachu związanego z nową rolą ucznia.
Możesz przeczytać tą opowieść i obserwować reakcje swojego dziecka.
Możesz też wykorzystać ją do rozpoczęcia rozmowy o tym, co czuje Twoje dziecko.
Możesz opowiedzieć o swoich wspomnieniach z etapu rozpoczęcia szkoły. Przyznaj się że też się bałeś/bałaśi opowiedz jak sobie ze strachem poradziłaś/eś. W ten sposób pomagasz! Staraj się mówić spokojnym stonowanym głosem, ponieważ strach rodzica może zwiększyć strach dziecka.
Unikaj straszenia np.: ”W szkole to dopiero zobaczysz”, “W szkole na pewno nie będziesz mógł się tak zachowywać.”. W ten sposób potęgujesz tylko strach dziecka przed szkołą.
ISKIERKA IDZIE DO SZKOŁY – POBIERZ
Aleksandra Dopierała – doktor psychologii i psycholog praktyk. Ukończyła szkolenia psychoterapii w nurcie systemowym, ze szczególnym uwzględnieniem pracy z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami. Bajkoterapeutka. Edukatorka Pozytywnej Dyscypliny w klasie. Pasjonatka Kręgów Naprawczych. W Sparku koordynuje program rozwoju społeczno-emocjonalnego.
Aleksandra Salwa – psycholog, entuzjastka psychoedukacji, Edukatorka Pozytywnej Dyscypliny, w trakcie szkolenia psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Od kilku lat związana z rzeczywistością szkolnych trosk i problemów. Na co dzień wspomaga dzieci i młodzież w przeżywaniu trudnych momentów, promując jednocześnie wiedzę wśród rodziców. W codziennej pracy stawia na relację i życzliwy kontakt.